Idag när vi använder så många sociala medier är det lätt att nå fler potentiella kunder och målgrupper. Det kommer hela tiden nya idéer på hur företag kan sprida sina budskap och öka sin försäljning. En av de nyare metoderna är live shopping som är en marknadskanal där du kan marknadsföra ditt företag och de senaste eventen för att locka fler kunder. Live shopping kräver endast en app, en telefon och lite kreativa idéer för att göra en video.
Varför live shopping?
Det här har snabbt blivit en etablerad och populär metod för att hitta fler kunder och visa hur verksamheten är. Många brukar beskriva live shopping som en modern och uppdaterad form av dåtidens tv-shop. Däremot väcker den ett betydligt större intresse. Som du säkert vet har världen många influencers med många följare. istället för en okänd tv-shop-presentatör så är det en influencer eller en annan viktig personlighet som är bra på mode och kläder som presenterar innehållet. Innehållet kan vara allt som har med ämnet att göra såsom mode och kläder, smink och annat. Produkterna eller tjänsterna kommer från olika varumärken som vill visa sig från sin bästa sida. Du som tittar på kanalen kan med fördel köpa det som presenteras live, varför det kallas för live shopping.
Missar du att kika på livesändningen så misströsta inte – sändningen ligger kvar en tid på sajten så att du kan gå in i efterhand och kika. En annan fördel för dig som konsument är att du inte bara kan köpa produkter live utan även chatta och interagera med andra tittare och själva programledaren. Du kan alltså ställa frågor och ge dina synpunkter. Detta är som att du får direkt hjälp av en personal shopper eftersom du kan ställa frågor om storlek och färg samt andra egenskaper. Det här gör att det blir ett större engagemang och att man kan dela med sig till andra köpare och få tips – något som inte har funnits förr på samma sätt. Har du inte testat live shopping tidigare så är det verkligen dags att göra det nu.